Hebben jullie een interne meldprocedure?
Artikel 21 c: De artikelen 2 tot en met 2b zoals die luiden na inwerkingtreding van de wet van 25 januari 2023 tot wijziging van de Wet Huis voor klokkenluiders …. zijn met ingang van 17 december 2023 van toepassing op werkgevers in de private sector met 50 tot 249 werknemers.
>>> Bekijk hier de Wet bescherming klokkenluiders op wetten.overheid.nl
Waarom is dit relevant voor mijn OR?
Vanaf 18 februari 2023 vervangt De Wet bescherming klokkenluiders de oude Wet Huis van klokkenluiders. De verplichtingen die voortvloeien uit deze wet gelden voor alle private werkgevers en werkgevers in de publieke sector waar 50 of meer mensen werkzaam zijn. Ook uitzendkrachten, stagiairs, zzp’ers en gedetacheerden tellen mee als werkzame mensen in de onderneming. De verplichting voor bedrijven en overheidsorganisaties om regels en protocollen te hebben zorgt voor duidelijkheid hoe een onregelmatigheid (veilig) gemeld kan worden.
Kleine organisaties van 50 tot 249 werknemers hadden iets meer tijd om te komen tot een interne meldprocedure of om een aanpassing te doen op een bestaande procedure. Maar vanaf 17 december moeten ook deze organisaties voldoen aan de Wet bescherming klokkenluiders.
Hebben jullie als leden van de ondernemingsraad inmiddels een instemmingsverzoek ontvangen van de bestuurder voor een (aangepaste) meldregeling die voldoet aan de wettelijke eisen? Zo niet, dan is het zinvol om hier op heel korte termijn aan de bestuurder te vragen wanneer jullie dit verzoek ontvangen. Als ondernemingsraad hebben jullie namelijk instemmingsrecht tot vaststelling, wijziging of intrekking van een procedure voor het omgaan met het melden van een vermoeden van een misstand (artikel 27 lid 1m van de WOR). En dat is van belang want het gaat over de manier waarop jullie collega’s worden beschermd als ze eventuele misstanden aan de kaak stellen.

