Management Blokker-concern koopt winkelketens van familie Blokker
De familie Blokker zocht sinds eind vorig jaar naar een nieuwe eigenaar voor de discounter Big Bazar en Blokker. Een maand geleden werd bekend dat er nog vijf partijen interesse hadden in het overnemen van Blokker. Een groot deel daarvan waren volgens ingewijden zogeheten turnaround-specialisten, fondsen die noodlijdende bedrijven opkopen in een poging ze weer gezond te maken. Harde ingrepen worden daarbij doorgaans niet geschuwd.
>>> Lees hier het hele artikel in het NRC
Waarom is dit relevant voor mijn OR?
Redactie OR-Online.nl:
De familie Blokker had zeker belangstellenden voor hun winkelsketens Big Bazar en Blokker, maar zij koos niet voor het geld dat de partijen wensen te betalen. De familie vond het ook belangrijk dat de overnamepartij de belangen van álle belanghebbenden zou laten meewegen bij toekomstige beslissingen, dus ook die van de medewerkers van de winkelketens. Bij verkoop van een onderneming is het niet meer dan logisch dat de verkopende partij graag een goede prijs krijgt. Maar het komt met regelmaat voor dat andere belangen, zoals die van de medewerkers, een andere prioriteit krijgen bij verkoop. Hoe groter de betrokkenheid bij de onderneming (en dit geldt zowel voor de verkoper als de potentiële koper), des te groter is de kans dat een goede overnamesom niet het enige belang is waarnaar gestreefd wordt. Het is daarom belangrijk dat de ondernemingsraad bij verkoop van (een deel van) de onderneming (indien mogelijk)de suggestie van een managementbuy-out altijd agendeert (artikel 25 van de WOR adviesrecht) bij de bestuurder als mogelijke overnamepartij. De gedachtegang hierachter is dat een organisatie vaak beter af is met een management dat tevens eigenaar is van een onderneming. Blokker is hier een mooi voorbeeld van.