ptitle-particle1

Paradigma

Blogarchief 2014 van 29 september 2014

Uitleg van paradigma in Wikepedia: Gedurende enige tijd is het mogelijk om via kleine aanpassingen van een model de nieuwe waarneming in te passen, maar soms gebeurt het dat deze opeengestapelde aanpassingen een model steeds meer onder spanning zetten: het model is niet langer mooi, maar kent vele uitzonderingen of bijzondere situaties. Op zulke momenten kan een nieuwe set theorieën ontstaan, een nieuw paradigma, dat op een andere manier alle tot dan toe bekende waarnemingen kan verklaren.

In een stuk van de Europese Commissie “the Online Manifesto” wordt stil gestaan bij de snelheid waarin de maatschappij verandert en bij de vraag of en zo ja hoe daar grip op te krijgen. Bedenkt de industrie niet steeds meer vernieuwingen die de maatschappij niet meer bij kan houden? In het verleden zijn er ook van die enorme veranderingen geweest. Bijvoorbeeld bij de overgang van het vervoer per strekschuit en paard naar het mechanische vervoer per spoor en de mechanisering van de productie. Ook nu zie je sporadisch nog wel de term paardenkracht voor het vermogen van een machine of auto. Maar het is een goed voorbeeld hoe de mechanisatie in verouderde termen gevangen word.

Zo zijn we nu voorzichtig gewend aan de term Gigabite (GB), maar vraag daarbij maar niet wat het betekent. Met de ontwikkeling van de techniek komen er niet alleen nieuwe termen maar ook nieuwe gewoonten. De sociale media nemen een steeds grotere plaats in in onze dagelijkse communicatie. Daardoor ontstaat er een geheel nieuw paradigma van termen en werkwijzen. De wereld van vroeger bestaat straks niet meer. En de snelheid waarmee dat plaats vindt, dat is waar de Europese Commissie de aandacht voor vraagt.

Concreet gaat het bijvoorbeeld om het begrip privacy. Dat is met de toename van de ‘big data’ methode in het bedrijfsleven aan het verschuiven. Wat moet je met privacy als al je persoonlijke gegevens in je mobiele telefoon uitgelezen worden en opgeslagen als je langs een supermarkt loopt. Juridisch is dat wellicht te verhinderen, maar is dat ook wat de eigenaren van de mobiel telefoons willen? En de techniek gaat verder. Dus kunnen we met de wetten die dit soort begrippen regelen straks nog wel uit de voeten?

Google is verplicht in Europa de bepaalde gegevens van mensen die dat aanvragen te verwijderen. Maar bedrijven hebben daar grote weerstanden tegen want het past niet bij het idee van ’big data’. Daarbij levert meer informatie van een klant meer omzet op. Het is van belang om naar de toekomst te kijken en te proberen ontwikkelingen in te schatten op hun effect op het huidige dagelijkse leven. Want het stimuleren of blokkeren van deze ontwikkelingen veroorzaakt spanningen in de samenleving en bij mensen.

Voor de or is het goed te weten wat er in de praktijk van elke onderneming gebeurt en of die ontwikkelingen invloed hebben op de manier van werken in de onderneming. Want daar gebeurt het. Dat is wat de Europese Commissie signaleert. Worden in uw onderneming de werknemers daar voor opgeleid?

Reageer hier op de vraag.

Cor P. Berkel

redacteur OR-Online

 

Leave A Reply

Archieven