‘Organisaties leren veel te ouderwets’

ptitle-particle1

‘Organisaties leren veel te ouderwets’

Nieuwsarchief 2015 van 9 maart 2015

Het nadenken over opleiden is nuttig en kan veel geld besparen vooral als het zo simpel is als hier voorgesteld. Maar hier geloof ik wel in en het mes snijdt aan meerdere kanten. De personen die als ‘meester’ optreden zullen meer waardering krijgen en het is goed voor de werkrelaties. Het klassieke meester-gezel patroon krijg op deze wijze weer inhoud.

Werknemers leren veel te ouderwets, en dat ligt ook voor een flink deel aan werkgevers. De opvattingen over leren zijn dringend aan vernieuwing toe. Dat zegt Martijn de Wildt van Qidos. ‘Als je iets wilt leren kun je een dure opleiding volgen, maar ook met iemand meelopen die het al kan. Waarom maken we niet meer gebruik van stages?’ ‘Als je iets wilt leren kun je een dure opleiding volgen, maar ook met iemand meelopen die het al kan. Het fenomeen leren wordt door veel werkgevers en werknemers nog altijd gezien als een soort wasstraat, zegt De Wildt: ‘In een functioneringsgesprek wordt een lacune in competenties ontdekt, waarna gezocht wordt naar een goede training. Zo’n opleiding is vaak helder omschreven: maandagmorgen om negen uur moet je op die plek zijn en dan staat een bepaalde opleider in een lokaaltje te wachten. Terwijl leren zoveel meer is dan dat. Uit onderzoek weten we dat leren maar voor 10 procent door opleidingen plaatsvindt, het meeste leren (bijna driekwart) vindt plaats on the job. © PenOactueel

Leave A Reply

Archieven