63% van de managers doen ondersteunende taken dat blijkt uit een onderzoek van Lexmark. Is de manager als regelneef of regelnicht nu op de terugtocht en hebben we dat “managen” gehad? Daar lijkt het wel op. Dat is overigens een ontwikkeling die erg voorspelbaar is.
Na een periode van uitgebreide mechanisatie en automatisering blijven die werkzaamheden over die alleen met heel veel techniek en dus veel geld geautomatiseerd kunnen worden. Omdat die investering te hoog is wordt dat niet gedaan. En het overblijvende werk moet met de hand gedaan worden.
Daarin gaat het in een onderneming niet veel anders dan in een gemiddeld huishouden. Ook in het huishouden herkend iedereen de mechanisatie en automatisering. Wasmachine, droogtrommel en afwasmachine naast een magnetron en tegenwoordig ook een PC, hebben veel werk uit handen genomen. Onduidelijk is of dat nog veel verder kan met geringe kosten, want kijken in de toekomst is vol risico. Wat overblijft aan werk vraagt weinig specifieke kennis of vaardigheden en kan eigenlijk iedereen in huis doen. En in veel gevallen wordt er een huishoudelijke hulp ingezet omdat de ouders beide werken, deze er geen zin in hebben of dat lichamelijk niet meer kunnen. De klusjesman komt in beeld, die doet van alles waar behoefte aan is en waarvoor specifieke kennis vrijwel niet meer nodig is.
En evenals in het huishouden wordt het werk in de onderneming ook gestroomlijnd en herverdeeld. Taken waarvoor een specifieke kennis of vaardigheid nodig is worden geautomatiseerd en soms ook uitbesteed. Dat is geen nieuwe ontwikkeling. Iedereen die om zich heen kijkt kan zien dat er werkzaamheden verdwijnen. Er is geen koffiejuffrouw meer te vinden in Nederland en de postbode verdwijnt ook uit beeld. Wat overblijft van de meer algemene taken daar is geen specifieke kennis voor nodig. Iedereen haalt zijn eigen koffie en de post komt per mail, de telefoon neemt iedereen zelf op als het kan mobiel en als het kan werkt men thuis. Voor het overblijvende werk is een soort klusjesman/vrouw nodig.
Want er blijven toch allerlei taken over die gedaan moeten worden. Wie komt daar dan voor in aanmerking? Wie is de ideale klusjesman/vrouw? Wie kan eventueel de telefoon opnemen, voor iemand koffie halen, enkele mails beantwoorden, en zo zorgen dat alles ondanks de afwezigheid van velen toch ongestoord functioneert. Dat is degene die frequent aanwezig is in een bedrijfsvestiging en dat blijkt steeds meer de manager te zijn. Want de manager kan niet thuis werken en is zo allround dat deze de meeste benodigde taken kan uitvoeren. Die functie van manager verwatert tot een soort huishoudelijke hulp.
Zie hier de toekomst van de manager. En heel nieuwe manager, meer verzorgend dan dirigerend en dat vergt niet eens een adviesaanvraag aan de or want het gaat vanzelf. Dus van een organisatieverandering is eigenlijk geen sprake.
Cor P. Berkel
redacteur OR-Online