En weer is het raak. De automatisering van de SVB (Social Verzekeringsbank) is afgekeurd en afgeblazen, de kosten ruim €40 milj. Daar wordt ik zo verdrietig van. Het enige positieve is dat de uitvoerder van de opdracht er werkgelegenheid voor gecreëerd heeft. Maar verder is er wel weer € 40 milj. verpatst. Gemeenschapsgeld net als bij de NS met de FIRA treinen. Zo houden we de economie wel lekker aan de gang. En hoe nu verder? Bij de NS waren er andere treinen beschikbaar waar men bij kon aanhaken. Echter bij de SVB moet men opnieuw beginnen dus dat brengt opnieuw allerlei aanloop en ontwikkelingskosten met zich mee.
Want het geleverde systeem voldeed niet. Hoe kan dat eigenlijk, dat een geleverd systeem niet voldoet? Was er dan niemand die de vinger aan de pols hield? Waren er geen demonstraties om te laten zien hoe goed het werkt? Dat een geleverde auto niet voldoet kan ik mij voorstellen, maar een product dat ontwikkeld wordt op basis van de eisen van de klant, dus speciaal op maat gemaakt? Heeft het management te hoog gegrepen?
Heeft een managementlaag in de organisatie het ICT-project beoordeeld en aan de RvB gerapporteerd en heeft die het verder onderzocht? Op grond waarvan kan eigenlijk de conclusie getrokken worden dat het project afgeschreven moet worden? Ik twijfel niet zo snel aan de bekwaamheden van de technische mensen dus denk ik dat er in de organisatie van de SVB nogal wat mis is. Welke kwaliteiten mist het management waardoor men 40 miljoen afschrijft?
In mijn vorige blog schreef ik over de digibeten. Ik schreef toen dat verwacht kan worden dat er miscommunicatie ontstaat tussen de techneuten en de Alpha-mensen. Men spreekt elkaars taal niet. Zo kijk ik ook vol verwachting naar de parlementaire enquête over de mislukkingen van de ICT-projecten bij de overheid. Van de commissieleden is er niet één met enige technische opleiding of ervaring. Let wel ik pleit niet voor begrip voor de technische gebreken bij de uitvoerders, maar ik zie aankomen dat ook hier een communicatie der doven zal ontstaan.
Ik hoop dat de uitkomst is dat de techneuten beter, namelijk gebruiksvriendelijk, moeten worden. Want zij moeten beter uitleggen wat commissieleden vrijwel niet kunnen begrijpen. Anderzijds is de remedie hiertegen dat er meer mensen met een technische achtergrond in de commissie opgenomen worden.
Met name bij de ICT projecten ontstaat onduidelijkheid tussen management en techneuten en daarom gaat het vaak mis. Dat is ook de reden om een parlementaire enquête in te stellen. Techniek heeft de eigenschap om steeds meer in detail dingen te willen regelen. Het kan altijd nog iets beter of iets handiger. Overigens is dat in de medische sector ook zo. Maar daar gaan patiënten waar een medische ingreep gedaan is die niet goed uitpakt gewoon dood.
Herkent u in de eigen organisatie ook miscommunicatie tussen managers en technische mensen?
Cor P. Berkel
redacteur OR-Online
