maandag 26 augustus 2019

De macht van Facebook

selfie voor het gebouwFacebook is het belangrijkste en grootste bedrijf in de sociale media met 2,4 miljard volgers wereldwijd. Het platform ligt wereldwijd onder vuur wegens privacyschendingen en gebrekkige veiligheid. Ook is er veel kritiek op zijn rol in nepnieuwscampagnes. Via schimmige Facebookgroepen worden advertenties geplaatst die bekende gezichten gebruiken om te vertellen dat zij veel geld hebben verdiend met bijvoorbeeld de bitcoin. Facebook heeft onlangs aangegeven nepnieuws aan te gaan pakken.

Het viel mij op dat bij de omroepen ook gebruik gemaakt wordt van Facebook. Dan kan je mee discussiëren via een Facebook pagina. En dat wordt dan bekend gemaakt alsof dat geen reclame voor een product of dienst is. Ook in de uitzending van het debat van Rutte met Baudet stelt Baudet dat Facebook grafieken toont die zijn beweringen ondersteunen. Terwijl vrijwel niemand zich nog realiseert dat Facebook enorme winsten maakt met gegevens van de gebruikers zonder daar toestemming voor te hebben. Door publieke functies worden mensen verleid om daar aan mee te doen maar gelijk worden hun gegevens opgeslagen en bewaard. Langzaamaan vergroot Facebook zijn invloed.

Onlangs maakt Facebook bekend ook met een cryptomunt te willen starten. Dan kunnen de gebruikers daarmee betalen en wordt Facebook een soort nieuwe bank. De GlobalCoin, zoals het Facebook-betaalmiddel intern wordt genoemd, stelt mensen in staat geld te betalen en te ontvangen zónder bankrekening. Daarmee kan Facebook de grootste uitdager voor de gevestigde banken tot nu toe worden.

Het ergste bezwaar tegen Facebook vind ik het verdienmodel dat gebaseerd is op de verleiding om altijd de laatste informatie over je relaties te hebben. Dat is een verleiding die velen van ons niet kunnen weerstaan. De bedenkers hebben het met opzet zo moeilijk gemaakt. Ze wisten en weten precies voor welke prikkels je hersenen gevoelig zijn. Er gaan daarom steeds meer geluiden op om social media net als alcohol, sigaretten en drugs te classificeren als verslavend.

Impact

Wat ondernemingsraden hiermee moeten? De medezeggenschap gaat niet over het doel van de onderneming, maar wel over de vraag hoe dat doel bereikt dient te worden. Als een bestuurder van plan is om een nieuw product of dienst te lanceren en hiervoor de organisatie en werkzaamheden aanpast of uitbreidt dient hiervoor advies gevraagd te worden aan de ondernemingsraad. En dat blijft een bepalend moment. Als de adviesaanvraag voor ligt is het moment aangebroken om je als ondernemingsraad de vraag te stellen: ‘Wat vinden wij als ondernemingsraad van deze activiteit? Wat vinden wij van de beweegredenen van de bestuurder? Vinden wij deze activiteit niet alleen goed voor de onderneming, maar ook voor de medewerkers en de maatschappij? Kortom, wat is de impact van dit besluit? En wat dat laatste betreft gaat dat wat mij betreft verder dan alleen de financiën. Het vraagt om een alerte en frisse blik, om het innemen van een standpunt die vele partijen dient. Een pittige, maar dankbare uitdaging waarin het verschil gemaakt kan worden.