zondag 15 december 2019

Communicatie met de achterban

De redactie van de vragenservice beantwoordt wekelijks vele vragen van leden. Q&A bevat een selectie van de meest gestelde vragen.

gesprek twee vrouwenBeste redactie,

Kunnen jullie ons tips geven waar we op moeten letten in onze communicatie met onze achterban? 

Met vriendelijke groet,

De OR

Beste OR,

Dank voor jullie vraag!

In alle jaren dat ik met OR-en werk is het me opgevallen dat er bij communicatie met de achterban vooral sprake is van ‘zenden’ en 'asynchrone communicatie'. Veel OR-en publiceren notulen, maken nieuwsbrieven, jaarverslagen, sturen e-mails en schrijven stukjes op het intranet. Op zich is dat prima en ook nuttig. Het probleem is echter dat men steeds minder en slechter leest door de enorme hoeveelheid informatie die mensen ontvangen. 

De oplossing is even eenvoudig als traditioneel. Ga met mensen praten. Zorg voor synchrone communicatie, écht contact tussen mensen. Dit betekent dat je als OR-lid alle momenten zou moeten benutten waarin sprake is van real-life contact met medewerkers waar je iets kunt vertellen met je ‘OR-pet’ op. Dat kan zijn bij de koffieautomaat, de lunch, het werkoverleg of andere personele bijeenkomsten. Laat OR-leden vertellen over hun ervaringen in de OR en laat medewerkers vragen stellen zodat je direct kunt terugkoppelen waar de OR wel of niet iets kan doen en waarom dat zo is. 

Het is uiteraard ook nodig om mensen te triggeren, daarvoor kan een quiz of een ‘Loesje’-achtige aanpak prima werken. Maar echt leven gaat het pas als je met mensen praat. Het liefst over 'echte zaken’ waar de OR nu mee bezig is en die herkenbaar zijn voor mensen. Sluit aan bij de actualiteit. Het geven van oprechte aandacht is de beste manier om mensen te binden en te interesseren, zeker in deze tijd.

Mocht je behoefte hebben om verder van gedachten te wisselen dan stel ik voor om even te bellen (om dezelfde reden als hierboven beschreven ;-)).

Met vriendelijke groet,

De redactie