woensdag 19 januari 2022

Bedrijfskleding

vrouw in fleecevestPatagonia wil populaire fleecevesten niet meer verkopen aan bankiers

De bretels en asshole-kraag (een kraakwit hemdsboord op een gekleurd hemd) zijn passé in financiële kringen. Als je een beetje wil meetellen, draag je een fleecevest met rits van het Amerikaanse buitensportmerk Patagonia.

>>> Lees hier het hele artikel in het Financieele Dagblad


Waarom is dit relevant voor mijn OR?

Redactie OR-Online.nl:

Patagonia wil hun kledingstukken niet langer verkopen aan bepaalde ondernemingen die er hun logo op willen zetten. Het merk heeft recent zijn focus verlegd naar 'missie-gedreven bedrijven die de planeet op de eerste plaats zetten'. Het wil meer verkopen aan bedrijven die bepaalde maatschappelijke standaarden en milieunormen, en transparantie hoog in het vaandel dragen. Banken en techbedrijven scoren daar dikwijls beroerd op. Als ondernemingsraad is dit een interessant gegeven. Wie zijn de klanten van de organisatie waar jij werkt? En zijn dit klanten van onbesproken gedrag? Zijn dit klanten waar jij als onderneming graag zaken mee doet? Klanten waar je misschien zelfs wel trots op kan zijn? De ondernemingsraad is bij uitstek het orgaan dat dit bewustzijn op gang kan brengen door hierover het gesprek aan te gaan met de bestuurder. Daarbij is het goed om voorbij de regels van de onderneming te kijken. Laat niet de regels bepalend zijn, of imagoschade. Laat bepalend zijn dat jullie als ondernmingsraad je verantwoordelijkheid nemen als mens en daarvoor willen staan. Niet alleen voor de onderneming waar je werkzaam bent, maar ook voor de wereld om de onderneming heen. Toeleveranciers, klanten etc. Gewoon om een kleine bijdrage te leveren aan een mooiere wereld.